Visit to Croc Country - Reisverslag uit Katherine, Australië van brigitteenrobin - WaarBenJij.nu Visit to Croc Country - Reisverslag uit Katherine, Australië van brigitteenrobin - WaarBenJij.nu

Visit to Croc Country

Door: Brigitte & Robin

29 Mei 2004 | Australië, Katherine

Voordat wij op de legendarische Ghan stapten hebben wij eerst nog het Reptielencentrum in Alice Springs bezocht om alvast vertrouwd te raken met het beruchte Ozzie Wildlife, zoals de zoet- en zoutwaterkrokodillen en de vele giftige slangen. Hier hebben wij nog even mogen spelen met een olijfpython die niet giftig was. Belangrijkste advies voor contact met slangen: niet bewegen, dan kruipen ze rustig over je heen en gaan ze vanzelf weer verder. Verder geldt voor de krokodillen dat de zoetwater-crocs jou niet opzoeken cq lusten en dat de zoutwater-crocs jou wel opzoeken cq heerlijk vinden!

Toen zijn wij s'middags om 16.00 uur opgestapt om 24 uur later in Darwin uit te komen. De treinreis was zeker legendarisch, omdat we maximaal 65 km per uur gingen. Verder stonden wij regelmatig heel lang stil en hadden geen idee waarom. Tot slot waren de treinstations kleiner dan station Vorden. Het gevoel van een lange historische reis naar een ander deel van Australie kregen we zeker.

In Darwin was het tropisch warm. Even acclimatiseren aan het zwembad en 's avonds naar de openluchtbioscoop en de Mindil Beach Markt, waar alle lokalen op donderdagavond naartoe gaan om te eten (er staan hier tientallen eetkraampjes met Thais eten, Indisch eten, oesters en Ozzie BBQ vlees) en de zonsondergang op het strand te bekijken.

Weer de bekende camper gehuurd om door te reizen naar Kakadu National Park. Onderweg nog even gestopt bij de krokodillen-farm waar ze om 14 uur de crocs voeren en wij waren precies op tijd. Zelfs achter een groot hek was afschuwelijk om te zien hoe deze jongens in enkele seconden een hele kip verslinden! En grommen die beesten. Sommige misten een paar poten, die ze tijdens het vechten waren verloren. Ook had een mannetje al vier vrouwtjes doodgebeten en waren ze gestopt met het fokprogramma met deze fijne vriend (genaamd Errol). Kakadu is een prachtig gebied ter grootte van Nederland met een droog en een nat seizoen. Heel veel watergebieden met prachtige vogels, waterlelies, wilde paarden en natuurlijk croccies. Het was er heel vochtig en muggen waren er in overvloed.

Onder de bulten zijn we een paar dagen later doorgereden naar Kununurra in de staat West Australie. Hier liggen de Bungle Bungles, zandstenen rotsformaties in de vorm van bijenkorfen met zwart oranje kleuren. Wij zijn er -chique- met een Cessna over heen gevlogen. Het bijzondere van deze Bungles is dat ze 360 miljoen jaar oud zijn, maar pas in 1983 door het grote publiek zijn ontdekt.

De dag daarna zijn we per kano met volledige uitrusting in drie dagen 55 km de Ord river afgevaren. Twee nachten alleen in de bush doorgebracht in een kamp met een primitieve douche en wc (die onder de rode mieren zat, maar alles went) en een kampvuur annex BBQ. Om half zes was al donker en dan kwamen de dieren uit alle holen gekropen. We hebben reuze spinnen gezien, eentje zat er bij Robin's hoofd toen wij in de muggentent lagen en dat was toch wel een beetje (!) schrikken. Achteraf bleken ze niet giftig, maar bespringen ze jou of hun prooi alleen. De nachtgeluiden waren heel bijzonder. Onderweg in de kano zagen we schildpadden zwemmen en 'freshies' (zoet water krokodillen, de ongevaarlijke soort). En je kon overal zwemmen of in kleine poeltjes liggen, wat heerlijk was bij 34 graden.

Nog een week zijn we in de buurt van Darwin, dan naar Cairns en het Great Barrier Reef. Vandaag zijn we begonnen aan onze laatste vier weken!

Heel veel groeten aan jullie allemaal!

Saltie & Freshie

• 31 Mei 2004 - 08:37

Rose-marie & Olivier:

Hallo ome Robin en tante Bri,
    Wij zien allemaal enge foto's van grote dikke palingen om jullie nek en crocodillen. Het wordt zo een echt avontuur! Maar gelukkig is mijnheer Dundee ook aanwezig. Olivier vindt mijnheer Dundee wel heel stoer! Heel veel groeten, ook van onze papa en mama!

RM & O

• 31 Mei 2004 - 16:14

Polleke En Moeke:

Hallo lieve slangenmensen even een paar woordjes van
    uit het eiland,het is hier fantastisch maar niet te vergelijken met jullie belevenissen.Dat het snel voorbij is moet je maar niet aan denken.Heel veel groeten van iedereen op het eiland en tot het volgende contact

Moeke en Polekke.

• 01 Juni 2004 - 06:33

Marieke:

Mixed double is weer uitgebreid!! Melinda is 26 mei bevallen van een dochter, Lieke. 4200 gram en een schat van een baby!!
    nog heel veel plezier,
    Marieke

• 10 Juni 2004 - 10:16

Richard & Nicole:

He even een korte melding: Bianca is vorige week succesvol getransplanteerd!!! En sinds gisteren is ze ook weer een beetje wakker!!!! YES!!!! Ik hou jullie snel iets beter op de hoogte!

Liefs,
    De tuvosjes!

• 11 Juni 2004 - 09:32

Sharon:

Hi Robin en Brigitte,

Ik wist het wel als ik jullie was: ik zou mijn verblijf lekker verlengen aangezien je nu ook voor i-mode aan de slag kan bij Telstra. Een leuk appartementje aan het strand zoeken, zomer als het bij ons winter is. Wat houdt jullie nu nog tegen.....
    Hier is alles verder ok: langzaamaan begint het hele land zich op te maken voor het EK. Hele straten versierd met vlaggetjes en oranje vlaggen, laatste kaarten te winnen via allerlei radiostations en vele, vele herhalingen van de wedstrijden die nederland ooit tegen duitsland speelde op tv ( uiteraard met commentaar van vele "deskundigen" uit de oude doos)

Geniet lekker nog van de laatste paar weken!! Wij laten ons hier wel gek maken.

Lieve groeten,
    Sjer

• 17 Juni 2004 - 08:06

Anniek En Philippe:

He vakantiegangers, hoeistie? We zijn blij dat jullie bijna terug komen maar ik kan me voorstellen dat jullie daar anders over denken. Philippe weet niet meer wat hij afgesproken heeft met jullie m.b.t. ophalen op Schiphol en zo ja wanneer dat dan precies zou zijn? Rekenen jullie daarop? Laat even weten if you want (aremijn@tirionuitgevers.nl).
    veel liefs

• 17 Juni 2004 - 11:50

Jeroen Klomp:

Hé mates, dat ziet er allemaal super avontuurlijk uit. Wat een trip maken jullie zeg. Ben benieuwd naar alle foto's van Crocodile Dundee en Jane.
    Groet van een jaloerse bureauplakker.