Bye Bye NZ! - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van brigitteenrobin - WaarBenJij.nu Bye Bye NZ! - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van brigitteenrobin - WaarBenJij.nu

Bye Bye NZ!

Door: Brigitte & Robin

17 April 2004 | Nieuw Zeeland, Rotorua

Kia Ora,

Morgen verlaten we het Noordereiland van NZ en vertrekken naar Sydney. We hebben nog hele mooie dagen gehad en veel kunnen doen!

De laatste dag op het Zuidereiland heeft Brigitte tussen, boven en onder de dolfijnen gezwommen en dat waren er een heleboel: 300 tot 500 dusky-dolfijnen waren deze keer naar de boot toegekomen om de toeristen in veel te strakke wet-suits te begroeten. Hoe gekker de geluiden, hoe nieuwsgieriger ze werden, dus ik lag daar vooral heel raar te doen! Een paar kwamen er naar mij toe en zwommen om mij heen. Ik kon ze aanraken, wat overigens niet mocht. Het was erg spectaculair om ze zo dichtbij te zien (ook vanaf de boot). Ze zijn supersnel en speels. Ze zwommen met de boot mee en maakten de meest gave acrobatische sprongen! Het is bijna ongelovelijk dat het wilde dieren zijn.

De dag erna hebben wij de oversteek met de ferry gemaakt in slecht weer, zagen mensen overgeven, maar wij konden nog net blijven zitten. Er schijnt hier nogal sterke stroming te staan, doordat het heel smal is.
We zouden Wieb en Rob ontmoeten, maar dat is misgegaan. Helaas! We gaan in Australie nog een poging wagen.

Het weer werd heel snel beter en we hebben ge- "wild water" kayakd op de Whanganui rivier. Er zijn heel veel versnellingen in de rivier (rapids), bij elke rapid moest je de juiste taktiek bepalen. Want anders kom je of vast te zitten of sla je om. We zijn net niet omgeslagen, maar wel kletsnat geworden en de spierpijn is net over. De rivier werd vroeger door de Maori bevaren en is de langst bevaarbare van NZ (329 km). Het is een lange groene vallei met veel varens (erg mooi).

Door naar het hart van het Noordereiland. Hier liggen actieve vulkanen, geisers en veel thermische baden. Wij hadden het geluk dat er sneeuw was gevallen, waardoor de toppen van de vulkanen wit waren en prachtig afstaken tegen de blauwe lucht. Wij hebben de Tongariro Crossing gelopen, waarvan men zegt dat het de beste eendaagse tocht is, en hadden het meest perfecte weer van onze reis. Je begint met een steile klim naar 1900 meter en hebt dan een 360 graden uitzicht over Lake Taupo (blauw meer), de drie vulkanen, sneeuw- en ijsvlakten, craters met felgroene meren en veel rook door de geisers die ergens onder de grond borrelen. Op sommige plekken voelde de aarde warm aan en natuurlijk rook het er heerlijk naar zwavel! Gezien de sneeuw- en ijsvorming kregen wij het advies om pikhouwelen en crampons (voor onder je schoenen) mee te nemen. We hebben ze niet nodig gehad, maar het zag er wel stoer uit. Het was een indrukwekkende dagtocht. En 's avonds zijn we in een heerlijk thermisch bad van 40 graden gaan liggen. Dat is hier namelijk heel normaal, elke camping heeft een prive pool die je voor een half uur kan boeken. Zalig!

We hebben de Maori's ontmoet in hun eigen (erg toeristische) dorp met eigen tradities. We hebben nog een dansje met ze gedaan (hier zijn geen foto's van) en hebben geleerd dat je je tong heel ver moet uitsteken om je tegenstander te imponeren. De NZ All blacks (nationale rugby team) doet dit ook vlak voor de wedstrijd.

NZ is en was fantastisch, wij gaan verder naar Australie!

Kia Ora, Robin & Brigitte

P.S. Bedankt voor jullie leuke reacties en verhalen, alle tips over Australie zijn meer dan welkom.

• 17 April 2004 - 06:07

Cécile:

Wat een fantastisch mooie foto's!!! Ook ik ben jaloers! Ons fotoboek bestaat vandaag de dag natuurlijk voor het grootse gedeelte uit foto's van ons Sophietje. Die kleine wordt snel groot en is een ont-zet-tende lieve poepie. Ik ben sinds vorige week weer aan het werk. Gaat best hoor, maar er zijn leukere dingen in het leven. Daarom zeg ik tegen jullie: geniet van iedere dag. Het klinkt zo cliché, maar de tijd gaat veel te snel voorbij. Goede reis van NZ naar Sydney.
    Veel groetjes van Leonard, Cécile en Sophie (inmiddels 15 weken oud)

• 17 April 2004 - 08:29

Patrick & Co:

Lieve Brigitte en Robin, Kunnen jullie mij iets meer vertellen over Kia Ora. Het is een aparte naam, maar ik kan er niet uit opmaken of het een jongen of een meisje is.

Ik begrijp dat jullie reis naar Middle earth ten einde is gekomen. Erg goede foto's. Ik wil trouwens graag het gevecht aangaan met Maori Robin. Veel plezier in Sydney en omgeving (lees Australie).

Wij hebben een mindere week achter de rug. Een oom van C overleden en een oom van mij en bovendien heeft onze Olivier 5 dagen in het ziekenhuis gelegen ivm een urine weg infectie. Ik vond het allemaal erg heftig; zo'n klein ventje, in een groen jasje, met slangetjes aan zijn neus en been. Heb veel tranen gelaten. Inmiddels is het gezin weer herenigd en merk je niets meer aan Olivier.

Wel erg schrikken allemaal! Daarom is het des te leuker om jullie relaxte verhalen te lezen en foto's te bekijken. SUPER!

Veel groeten (ook voor de kleine Kia Ora)!

• 19 April 2004 - 06:39

Carlijn:

Hoi, jullie verhalen over Nieuw Zeeland maken me wel nieuwsgierig naar het land. Wie weet zijn jullie volgende keer de tip-gevers. Ik hoop dat ik genoeg tips over Australie gegeven heb, maar hier is er dan nog ééntje voor Sydney, vergeet niet een pontje te nemen naar Manly of the Zoo zodat je de skyline kan zien. Veel plezier en ik hoop dat jullie net zo genieten als ik dat heb gedaan.
    Veel plezier!
    groetjes, Carlijn

• 19 April 2004 - 13:12

Polleke En Moeke:

Hallo lieve mensen, We hebben net jullie prachtige foto,s gezien en jullie berichten gelezen erg leuk op z,n zachts uitgedrukt.De foto,s van de Maori,s zijn erg leuk vooral de laatate maori kwam ons erg bekend voor.Wij zijn met de laatste dagen op het eiland bezig het was weer heel gezellig.Het gaat met de gezondheid gelukkig ook heel goed.Jongens wij wensen jullie nog een heel fijne tijd toe,en hopen snel weer iets te horen en uiteraard te zien.Heel veel liefs van Polleke en Moeke.

• 19 April 2004 - 22:06

Sjer:

Kia Ora 2U2,
    Temidden van alle verhuisstress dacht ik er vanavond goed aan te doen om een lesje bodybalance (= soort yoga met hippe muziek op de sportschool) te gaan volgen. En aan het begin van zo'n les krijg je altijd een of andere anekdote van de lerares. En wat heb ik vanavond geleerd: juist ja, wat Kia Ora is en dat je er eigenlijk ook je neus bij moet gebruiken (of was dat nou weer bij de Eskimo's...) Anyway, erg leuk om jullie feuilleton te lezen vooral het gedeelte uit het hoofdstuk "hoe Flipper en zijn vrienden twee Hobbits ontmoetten".
    Veel plezier in Australie!

Lieve groeten,
    Sjer

• 24 April 2004 - 12:59

Tessa En Erwin:

HI Robin en Brigitte, ja ook in Vietnam hebben ze internet!! Na lang puzzelen jullie website gevonden. Gave foto's en zo te lezen hebben jullie een geweldige tijd. Wij hebben hier ook nog een volle week Vietnam te gaan!Het is een Superland, veel plezier nog in Australia! liefs erwin en Tessa

• 27 April 2004 - 12:57

Richard & Nicole:

Wat een fantastische verhalen en foto's!!!!!! Gaaf hoor!!!! We zien weer uit naar het volgende verslag!
    Liefs,
    De Tuvosjes

• 28 April 2004 - 13:47

Dortie:

Hoi luitjes, wat een fantastische foto's weer! Kunnen jullie het allemaal nog een beetje verwerken? Wel intensief zeg, elke dag spanning en spectakel. Remco heeft inmiddels het idee opgepakt om jullie vanaf volgende week elke week een reminder te sturen zodat je toch vooral niet vergeet dat de helft al voorbij is, flauw hè! Heb je link naar Chantal doorgezet, die was al in paniek omdat ze je voicemail had gehoord en niet wist wat er aan de hand was. Ze zal je binnenkort wel mailen. We hebben een hoop om bij te praten als je terug bent, maar aan de andere kant, in het licht van alles wat je nu meemaakt ook weer volslagen onbelangrijk!
    Met ons verder alles ok, wij vertrekken morgen voor een week naar Scicilië, heb er erg veel zin an.

Geniet van Australië!!

• 28 April 2004 - 17:53

Yvette:

Lieve Robin en Bri,
    Wat een fantastische foto's en wat een avonturen weer. En wat een lieve verrassing voor de jongens; een mooi t-shirt (die natuurlijk meteen aan moest) en een leuke pet voor onze kleine man. Met de aap was Siem ook al zo blij, die ligt nog steeds naast hem in bed. Met de jongens gaat alles goed. Siem gaat iedere dag met veel plezier naar school. Hij gaat nog steeds, samen met Bas, "achter de meiden" aan.(onze macho). Wel is hij aan het einde van een schooldag doodmoe en een beetje humeurig, maar dat mag als je pas vier bent. KLeine Tim had een verstopt talgkliertje die steeds groter en groter werd. De arts had hem al een keer weg gehaald op een "kindvriendelijke" manier, maar na 3 weken zat er weer een bult zo groot als een duivenei. Dus toen zijn er wat drastischer maatregelen getroffen, mocht dat ook niet werken dat moeten we naar het ziekenhuis om het daar weg te laten halen, maar dan moet Tim in roesje hebben. Maar daar gaan we vooralsnog maar niet van uit. Onze kleine baas loopt nog steeds niet maar kruipt in de vierde veschelling overal naar toe. Hier is het seizoen weer begonnen, het weer is mooi we hebben veel aanvragen en we liggen redelijk op schema. Nou voldoende over ons. We wachten natuurlijk weer op nieuwe avonturen en nieuwe foto's. Iedere keer denk ik; mooiere foto's kunnen ze vast niet meer opsturen, en dan.... ja hoor, nog weer mooiere foto's en nog meer prachtige verhalen. Kortom wij wachten weer met smart op het volgende avontuur.

Veel liefs van Terschelling.

• 30 April 2004 - 07:03

Erwin Tessa:

Lieve Big & Robin,

Erwin en ik vragen zich af wie of wat in godsnaam Kia Ora is. Jullie moeten dit echt even uitleggen. Onwijs mooie foto's. Heb je trouwens nog gezoend met één van de dolfijnen? Zijn ze namelijk heel goed in. Wij zitten in de Mekong Delta van Vietnam. Het is hier snikheet (37 gr) en een compleet andere wereld. Alles gebeurt hier in het water; douchen, afwassen, poepen, ga zo maar door! Heel apart! Morgen gaan we terug naar Saigon. Heel veel plezier in Australië! Liefs.

• 30 April 2004 - 18:27

De Bos-maatjes:

Dag lieve levensgenieters!

Het kan niet op met jullie prachtige avonturen! Dit keer herkenden we het één en ander van de verhalen en foto's van de zus en zwager van Arend Jan en later van zijn broer en schoonzus. Zij zijn na elkaar vorig jaar naar NZ geweest. Het waren toen net zulke prachtige verhalen en niet te vergeten fantastische foto's als jullie laten zien en "horen"! Van Australië hebben we nog niet veel gehoord (daar heeft wel familie gewoond, maar zijn na 40 jaar weer teruggekomen....). We zijn heel benieuwd naar deze avonturen!

Vandaag is het Koninginnedag met heerlijk, prachtig buiten weer! Lianneke is zo ongeveer de hele dag op pad met haar vriendin en ze sluiten deze avond af met de zweefmolen, lampionoptocht en vuurwerk. Ze hebben de afgelopen nacht in de tuin gecampeerd en een koninklijk ontbijt in hun tent gehad. Ze zaten te genieten!

We hopen dat het weer ongeveer zo blijft, want we hebben de komende week vakantie.

Groeten van ons allen en blijven genieten hè!
    Bram, Anneleen, Maartje, Lianneke, Arend Jan en Hermien

• 30 April 2004 - 20:41

Marc, Chantalle En Kids:

Lieve Brigitte en Robin,
    Ik wilde jullie een persoonlijke mail sturen maar heb hier thuis niet het adres dus vandaar een openbaar mailtje.

Het is Koninginedag en Maxima heeft al dansend in spijkerjasje en rode (I say this only once) barret, wederom de harten van vele nederlanders gestolen. Ik hoop dat ook jullie een lekkere oranje bitter hebben gedronken of een australische bakker zo gek hebben gekregen om een oranje tompoes te maken???

Met ons gaat alles prima en misschien dat het nieuws jullie al bereikt heeft maar Chantalle is zwanger van ja...... een tweeling!! Dus tussen alle drukte door (huis bouwen, zaak opbouwen, bierbuik bouwen) gaan we er nog 2 heerlijke kinderen bijkrijgen. De buik (van Chantalle) groeit erg hard (2x) en de vermoeidheid slaat bij haar al toe. Verder ziet ze er als altijd stralend uit.

Ook de bouwvergunning van het huis verwachten we binnen 2 weken en dan gaan we ook meteen starten. We hebben de architect al opdracht gegeven voor een extra slaapkamer.

Dus wanneer jullie terug zijn kunnen jullie niet alleen onze schuur maar ook de aankomende uitbreiding in Huize van Steen komen bewonderen.

Verder zijn we net een weekje terug van Curacao waar ook Albertine en Tille op vacantie waren. Met hen hebben we een aantal heerlijke dagen/avonden doorgebracht en ook de welbekende boottocht heeft niet ontbroken. Daarna lekker gegeten bij Sarifundi (eettentje bij de zeilboten met houten vlonders) en samen met Tillie nog veel herinneringen opgehaald aan jullie verblijf tijdens ons huwelijk, waaronder: "Robin werd opgehaald door Marc (Ep) en Tillie van de luchthaven en kon meteen achterin de jeep plaatsnemen tussen 2 vrouwelijke Curacaouse schonen die de 2 heren alweer geregeld hadden. Bleke Robin zat wat ongemakkelijk achterin en keek naar links en naar rechts en zij; Nou mannen........"

Awel, even een klein stukje hollands/belgisch en Curacaos glorie..... Nog heel veel plezier en ik beloof dat ik bij het volgende reisverslag zeker meteen reageer....beloofd.

groetjes van onze allemaal,

marc

• 03 Mei 2004 - 11:27

Erik:

Was even schrikken die foto van Maori Robin en we missen bikinifoto's! Wat een geweldige tijd moeten jullie hebben zeg.

• 07 Mei 2004 - 02:00

Cattle Battle:

Waar blijven die verhalen van Australlie nou? Of kunnen jullie er nog niet uitkomen wie wat nou op de site mag gaan zetten? We zijn ook erg benieuwd naar de foto's van de TGOR (voor de niet kenners: The Great Ocean Road. Wij hebben alweer wat "musteren" erop zitten. En we zijn momenteel beland bij een super werkadres. Dagelijks bier en wijn en een heerlijk diner.